Thema’s

  • Oef, wat warm!

    Oef, Puk heeft het warm! Hoe komt dat? Puk heeft een muts op en een sjaal om. Dat is toch niet nodig Puk! Het is buiten warm. De kinderen helpen Puk om zijn warme kleren uit te trekken en ze helpen Puk om af te koelen. Dit thema gaat over warm zomerweer. In veel activiteiten wordt het verschil tussen ‘warm’ en ‘koud’ benadrukt.

  • Reuzen en kabouters!

    Reuzen en kabouters! Een thema dat altijd goed tot de verbeelding spreekt bij de kinderen.Spelenderwijs komen er in dit thema verschillende aspecten rondom groot en klein aan de orde. Door de peuters het verschil te laten zien tussen de grote reus en het kleine kaboutertje ervaren ze hoe het is om klein te zijn of juist heel groot. Uiteraard op een speelse manier. Zo werken we aan de ontluikende rekenvaardigheden van peuters.

  • Knuffels

    Bij Knuffels hoort aaien met je handen en je wangen, lief zijn voor elkaar en vriendjes worden.
    De kinderen nemen een knuffel van huis mee en brengen samen met Puk de knuffels naar bed en lossen ruzie tussen twee knuffels op.
    Door te spelen, ervaren en te ontdekken, sluiten de activiteiten aan bij de belevingswereld van uw kind.

  • Regen

    In dit thema leren en ontdekken de kinderen allerlei begrippen die met regen te maken hebben. Ze voelen dat regen ‘nat’ is, ze luisteren naar het geluid van de regen, ze trekken regenkleding aan, ze experimenteren met regengeluiden en met nat en droog zand. De kinderen leren wat je nodig hebt om droog te blijven, zoals een paraplu en een regenjas. Tijdens het thema zullen de kinderen allerlei woorden leren die te maken hebben met regen, zoals de regendruppel, gieten en schuilen.

  • Oef, wat warm!

    Het warme weer in de zomer geeft aanleiding om lekker met water te spatten, ijsklontjes te maken en ijsjes te kopen in de ijscohoek op de groep. De kinderen helpen Puk afkoelen en spelen verhaaltjes na. Ook experimenteren de kinderen met voorwerpen in het water. Welke spulletjes blijven drijven en welke zinken?

  • Eet smakelijk!

    De komende vier weken werken we met het thema Eet smakelijk! In dit thema staat ‘eten’ centraal. De kinderen ruiken en proeven eten en leren zo verschillende smaken als zout, zoet en zuur kennen. Hierdoor kunnen zij aangeven of zij iets wel of niet lekker vinden. De huishoek verandert in een restaurant. We dekken de tafel, waarbij samenspel centraal staat. Natuurlijk leren we ook weer een aantal liedjes over het thema. In de afsluitende activiteit mogen de ouders samen met hun kinderen iets lekkers meenemen van thuis en dat samen opeten op de opvang.

  • Wat heb jij aan vandaag?

    In dit thema staat kleding centraal. De kinderen kijken naar hun eigen kleding en maken kennis met verschillende klederdrachten. De kledingstukken worden benoemd, maar ook de kleuren.
    De kinderen leren zichzelf aan- en uitkleden, wassen en hangen de kleren van Puk op. Aan het eind van het thema kunnen ze precies aangeven wanneer je wat aantrekt. Bijv. in de winter heb je een muts p[, een sjaal om en een jas aan. De kinderen hun woordenschat wordt uitgebreid en nieuwe liedjes worden aangeleerd.Het boek “De krijtjes staken” is gekoppeld aan het thema Wat heb jij aan vandaag?

  • Ik en mijn familie

    Ik en mijn familie is een leuke thema om kinderen bewust te maken van zichzelf en hun familie. Wie behoren tot mijn familie en lijken wij op elkaar of verschillen wij? Wij hebben twee handjes, twee voetjes, ogen, haren, vingers en een buikje, maar wellicht wel een andere kleur daarvan. Ik en mijn familie biedt ons ook de mogelijkheid om in te spelen op begrippen, zoals kort, lang, groot, klein, oud en jong.